Video:Kunst keskajal
Romaani aeg
Kirik hakkas oma mõjuvõimu tugevdamiseks ja rahva alandlikkuses hoidmiseks uusi pühakodasid ehitama. Tolleaegsed ehitusmeistrid oskasid kaarte ja võlvide ladumist nagu vanad roomlasedki, kuid nad arendasid välja täiesti omanäolise ehitusstiili, mida me kutsume romaani stiiliks.Romaani stiili põhitunnusaks on ümarkaar. See tähendab, et akende ja uste avad on kaarekujulised. Lage katab silindervõlv.
Romaaniaegsetes kirikutes oli oluline koht skulptuuril. Enamasti on tegemist reljeefidega, mis kujutavad piiblisündmusi. Tavaliselt kujutati ähvardavaid lugusid või siis imesid. Kuna reljeefid ei olnud ette nähtud ligidalt vaatamiseks, siis ei ole nad ka detailselt välja töödeldud, vaid kehavormid on edasi antud üldistatult.
Kirikute seinu katsid maalingud, mille eesmärk oli sama, mis reljeefidel - õpetada pühakirja ja alandlikkust. Inimesed nendel maalidel olid samuti tõsiste nägudega ja maalitud ilma varjudeta.
Gooti aeg
Keskaja teiseks levinud kunstistiiliks sai gooti stiil, mis sündis Prantsusmaal, kust see levis ka teistesse Lääne-Euroopa maadesse.
Gooti kirikud olid suurte akendega ja seetõttu seinapinda maalinguteks eriti ei jäänud.Gooti stiilis kirik paistis kaugele üle teiste hoonete. Uue ehitusviisi tõttu oli võimalik ehitada uued pühakojad hästi kõrged.Gooti stiili põhitunnuseks oli teravkaar. See tähendab, et ukse- ja aknaavad ning sammastevahelised kaared on teravate tippudega nagu murdunud vibud.
Kui romaani skulptuuris oli enim levinud reljeef, millel inimfiguurid eenduvad vaid veidi taustast , siis gooti skulptuur lähenes enam ümarplastikale. See tähendab, et kujud on vaadeldavad nii eest kui ka külgedelt, aga jäävad siiski taustaga seotuks.
Gooti skulptuuride nägudelt on kadunud piin ja kannatus. See on asendunud õndsustundega.
ILU
Keskajal
elasid nii kosmeetika kui hügieen üle taandarengu. Naisideaal oli
seotud katoliku kiriku loodud pildiga sündsast kaunist naisest.
Naise olukord oli halb, jumestust ja isegi ehteid peeti patuks.
Levinuim naiseideaal oli luikvalge neid, kellel on peaaegu
läbipaistev nahk, juuksed valged kui puuvill ja silmad süütud,
sinised. Moes oli pikk munajas nägu ning sügaval asetsevad silmad.
Jumestust
kasutasid vaid õukonnadaamid, näitlejannad ja kergemeelsed naised.
Alusvärv oli kriitvalge ja puuderdatud. Nahka valgendati sidruni- ja
piimavannidega, kulmud kitkuti välja ja juuksepiiri püüti nihutada
nii kõrgele kui võimalik. Eeterlikkuse rõhutamiseks toonitati
mõnikord sinisega otsaesisel olevaid veresooni. Silmameiki peaaegu
ei kasutatud, selleks tarvitati vaid musta kontuurpliiatsit. Keskaja
edenedes hakati pikkamisi kasutama pisut põsepuna ja huuli punase
värviga kitsamaks maalima.
No comments:
Post a Comment